ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

Հայ առաքելական եկեղեցո՞ւ, թե՞ եկեղեցականների բարեկարգություն

Հայ առաքելական եկեղեցո՞ւ,  թե՞ եկեղեցականների բարեկարգություն
04.07.2014 | 11:19

«Պէտք է զատել Եկեղեցին եկեղեցականէն:
Եկեղեցականին վրայ եղած մեղադրանքը չազդեր
Եկեղեցիին վրայ: Անոնց մեղադրելի ըլլալովը
Եկեղեցին մեղադրելի չըլլար բնաւ» [1]:


Մաղաքիա արք. ՕՐՄԱՆԵԱՆ (1841-1918):

19-րդ դարի վերջի և 20-րդ դարի սկզբի հայ եկեղեցական գործիչներից Մաղաքիա Օրմանյանի առաջադրած հիշյալ գաղափարն այսօր էլ չի կորցրել իր արդիականությունը: Մերօրյա հասարակական միտքը նույնացնում է «եկեղեցի» և «հոգևորական» հասկացությունները: Ակնհայտ է, որ հոգևորականը կապող օղակ է եկեղեցու և ժողովրդի միջև: Նա իր վարքով կարող է հասարակությանը մոտեցնել կամ վանել եկեղեցուց: Բայց հոռի բարքերով և նվիրապետական դասին ոչ հարիր պահվածքով հոգևորականը կարո՛ղ է վարկաբեկել Հայ առաքելական եկեղեցին, կարո՛ղ է ստորադասել դարերի պատմություն ունեցող կառույցի նշանակությունը:
Խորհրդային լուծը թոթափելուց հետո Հայ առաքելական եկեղեցին մուտք գործեց պատմական նոր շրջափուլ, որը զերծ էր բռնություններից, տարաբնույթ սահմանափակումներից: Այդպիսով, հնարավորություն ընձեռվեց ձերբազատվել «խորհրդային կապանքներից» և բռնել զարգացման ուղի: Սակայն անցնող տարիները փաստում են, որ բաղձալի ազատության պայմաններում գործող ազգային-հոգևոր կառույցն ունի բազմաթիվ հիմնախնդիրներ, որոնց առկայությունը օրեցօր ավելի ծանր իրավիճակ է ստեղծում Հայ առաքելական եկեղեցու համար: Եկեղեցին արժանանում է խիստ քննադատության, իսկ հոգևորականները կորցնում են իրենց հեղինակությունը:
Հայ առաքելական եկեղեցին իր պատմության ընթացքում ունեցել է բազմաթիվ հիմնախնդիրներ, քննադատվել և հարվածների է արժանացել ինչպես բացահայտ, այնպես էլ ծպտյալ ուժերի կողմից: Դա է եղել պատճառը, որ տարբեր ժամանակներում առաջ է եկել եկեղեցին բարեկարգելու` իր կոչմանը հավատարիմ լինելու շարժընթացն ապահովելու, եկեղեցական կառույցը ավելորդություններից զերծ պահելու, առավել ճկուն և կարող կառույց դարձնելու անհրաժեշտությունը: Հայ առաքելական եկեղեցու «բարեկարգութեան» («բարենորոգութեան», «բարեփոխութեան») հիմնախնդիրն ունի դարերի պատմություն: Դեռ 352-ին Ներսես Մեծ կաթողիկոսի հրավիրած Աշտիշատի Ա եկեղեցական ժողովում քննարկվել են եկեղեցու բարեկարգության խնդիրներ: 354-ին տեղի ունեցած Բ եկեղեցական ժողովն ընդունել է բարեկարգությանը վերաբերող մի շարք կանոններ:
ՈՒշ միջնադարում Հայ առաքելական եկեղեցու բարեկարգության շարժումը ծավալվեց նոր թափով: Հիմնական պատճառը Հայ առաքելական եկեղեցու տրոհումը և հայ հարանվանությունների առաջացումն էր: Պետականության բացակայության պայմաններում առաջ եկած հայ կաթողիկե և հայ ավետարանական հարանվանությունները բոլորովին նոր մարտահրավերների առաջ կանգնեցրին Հայ առաքելական եկեղեցուն:
20-րդ դարասկզբին նոր ուժգնությամբ տարածվեց Հայ առաքելական եկեղեցու բարենորոգչական շարժումը: Նշյալ խնդրի շուրջ իրենց ուրույն մոտեցմամբ աչքի են ընկել այնպիսի հայտնի գործիչներ, ինչպիսիք են Մ. Օրմանյանը, Բ. Կյուլեսերյանը, Մ. Սերոբյանը, Թ. Գուշակյանը և այլք:
Հայ առաքելական եկեղեցու բարենորոգչական շարժումն իր այժմեականությունը չի կորցրել նաև մեր օրերում: ՈՒսումնասիրելով նախորդ դարում լուրջ համախոհներ ունեցող շարժման գաղափարաբանական հիմքերը, կարող ենք փաստել, որ Հայ առաքելական եկեղեցու հիմնախնդիրների բովանդակությունը մեկդարյա պատմության ընթացքում գրեթե փոփոխությունների չի ենթարկվել: Հաշվի առնելով այն, որ հասարակությունը համեմատաբար ավելի քիչ է հետաքրքրվում եկեղեցու ծիսական-կանոնական խնդիրների բարեփոխմամբ, ներկայումս ավելի շատ կարևորվում է Հայ առաքելական եկեղեցու վարչական բարեկարգությունը, որն անմիջական աղերս ունի քահանաների գործունեության հետ:
Հայ առաքելական եկեղեցին ներկա հասարակական հարաբերությունների վիզուալ և վիրտուալ դաշտերում արդարացված և չարդարացված քննադատության է ենթարկվում, պախարակվում և անպատվում: Սակայն այդ քննադատությունների գլխավոր թիրախը հոգևորականներն են, բայց, չգիտես ինչու, միշտ նշվում է եկեղեցու անունը: Քննադատողները առաջ են քաշում եկեղեցու կշիռը թերագնահատող պատմական փաստարկներ, հիշատակում ամբարտավան հոգևորականների: Քննադատությունը իրագործվում է հետևյալ հարցերի շուրջ.
. Հայ հոգևորականությունը հարսանյաց, թաղման ծիսակարգերի ժամանակ դրսևորում է կամայական մոտեցում. մարդկանցից գանձվում է այնքան գումար, ինչքան ցանկանում է տվյալ հոգևորականը:
. Հայ հոգևորականությունը մասնակցում է հասարակական տարբեր նշանակության նորակառուց օբյեկտների օծմանը, սակայն թույլ դիրքերում է հովվական ծառայությունը: Հայ հոգևորականը հաղորդակից չի դառնում մարդկանց խնդիրներին:
. Հայ հոգևորականությունը ունի զգոնության մեծ պակաս: Միշտ չէ, որ հոգևորականները խորամուխ են լինում ծեսի խորհրդի մեջ, և շատ դեպքերում տարբեր եկեղեցիներում ծեսն իրականացվում է ժամանակային ու իմաստային մեծ տարբերությամբ:
. Հայ հոգևորականությունը, չնայած տարբեր ելույթներին, հրապարակումներին, դիտարկումներին, հասարակական մեծամասնության կողմից դիտարկվում է որպես անկարող ուժ` ՀՀ-ում լայն տարածում գտած աղանդների դեմ պայքարելու գործում:
Նշված բոլոր կետերում, բնականաբար, կան բացառություններ, բայց հասարակության ուշադրությունը կենտրոնացած է հենց այս խնդիրների վրա:
2013-ի սեպտեմբերի 24-27-ին Ս. Էջմիածնում տեղի ունեցավ Եպիսկոպոսաց ժողով, որի ընթացքում Հայ առաքելական եկեղեցու «բարեկարգութեան» հիմնախնդրին անդրադարձան և՛ Ն. Ս. Օ. Տ. Տ. Գարեգին Բ Ծայրագույն պատրիարք և Ամենայն հայոց կաթողիկոսը, և՛ Ն. Ս. Օ. Տ. Տ. Արամ Ա Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոսը: Ամենայն հայոց կաթողիկոս Գարեգին Բ-ն իր խոսքում նշեց. «Սիրելի հոգևոր հայրեր, այսօր մենք մեկտեղվել ենք հոգևոր-եկեղեցական մեր կյանքի առավել բարեկարգության տեսլականով, որի մարմնավորման համար կարևոր առաքելություն ունի Եպիսկոպոսաց ժողովը` ի մասնավորի ծիսական, կանոնական և դավանաբանական հարցերի ուսումնասիրման և սահմանումների բանաձևման գործում»: Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոս Արամ Ա-ն իր «Եկեղեցին կվերածվի թանգարանի, եթե չվերանորոգվի» խորագրով ելույթում նշեց, որ «...բարեկարգութիւնը ըստ էութեան պէտք է ըմբռնել որպէս եկեղեցւոյ կեանքին ու մտածողութեան, առաքելութեան վերարժեւորումը, վերանորոգումը ու վերակենսաւորումը»: Ցավոք, Ամենայն հայոց կաթողիկոսի և Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոսի կողմից դիտարկում չկատարվեց Հայ առաքելական եկեղեցու վարչական բարեփոխմանը: Չանտեսելով ծիսական-կանոնական և այլ բարեփոխումների կարևորությունը, այնուամենայնիվ, պարզ է դառնում, որ վարչական բարեփոխումները ավելի մեծ նշանակություն ունեն Հայ առաքելական եկեղեցու վարկը բարձրացնելու և հոգևորականության դերակատարությունը կարևորելու տեսանկյունից:
Մեր խորին համոզմամբ, հայ հոգևորականությունը ՀՀ-ում ունի վարչական գործունեության ծրագրի, համակարգված կերպով ծիսակատարությունները անցկացնելու, ֆինանսական միջոցները կանոնակարգված տնօրինելու և հավատացյալ ժողովրդի հետ հաղորդակցման լուրջ խնդիրներ: Հոգևորականության գործունեության թերացման արդյունքում Հայ առաքելական եկեղեցին դադարում է իրագործել իր կարևոր գործառույթները և անարդարացի կերպով ենթարկվում է քարկոծման: Այդ ընթացքում մոռացության են մատնվում և՛ Հայ առաքելական եկեղեցու, և՛ արժանահիշտակ հայ հոգևորականների ավանդը Հայաստանում և Սփյուռքում տարբեր ժամանակներում իրականացվող հայապահպանության գործում:
Հոգևորականները, բոլոր մահկանացուների նման, ապրում և հեռանում են երկրային կյանքից: Նրանցից ոմանք արժանանում են հիշելիության, իսկ մյուսները` ոչ: Սակայն Հայ առաքելական եկեղեցին շարունակում և շարունակելու է գործել որպես հոգևոր ու ազգային հաստատություն: Այս իմաստով քահանայական դասը կարոտ է լուրջ բարեկարգման` ի բարօրություն և ի զորություն Հայ առաքելական եկեղեցու:


Կարո ԺԱՄԽԱՐՅԱՆ
«Բարեպաշտ սերունդ»
հիմնադրամի գիտավերլուծական կենտրոնի փորձագետ

Դիտվել է՝ 1706

Մեկնաբանություններ